fbpx
Часовникови механизми

Часовникови механизми

Какво е механизъм?
Механизмът е това, което кара часовника да „върви”. Повечето часовникарски фирми купуват цели механизми или части за механизми от други фирми. На пръсти се броят компаниите, които са „вертикално интегрирани” – произвеждат техни собствени механизми, без да използват каквито и да било доставки на части от подизпълнители. Тези компании се наричат Производители, и часовниците, които правят обикновено са по-скъпи и много търсени, заради тяхната изключителност и уникалност.

Видове механизми
Механизмите с ръчно навиване и автоматичните механизми са механични – и двата вида са направени само от механични части, като колела и пружини. Кварцовите и авто-кварцовите механизми имат електрическа верига, която изисква батерия за да работи, но също може да имат някои механични части. Механичните часовници са много по-скъпи от кварцовите, защото са много по-сложни за изработка. Макар кварцовите часовници по своята същност да са по-точни, почти всички колекционери и ценители предпочитат механични или автоматични часовници, тъй като техните механизми са резултат на натрупани за почти 600 години усъвършенстване, опит и майсторство.

Механизъм с ръчно навиване (механичен)
Механичният механизъм, често наричан механизъм с ръчно навиване, е най-стария тип произвеждан часовников механизъм, датиращ от 16 век. Той изисква ежедневно навиване за да работи. Тези механизми са най-традиционните и обикновено се намират в класически, скъпи и колекционерски часовници.
Важни аспекти, които да имате обмислите преди да закупите механичен часовник:
Изисква ежедневно навиване.
Когато навивате механичен часовник, трябва да навивате докато почувствате напрежение или стягане върху коронката на часовника. Ако го продължите да го навивате след този момент, механизмът може да се повреди.
Свалете часовника от китката си преди да го навиете или сверите. Ако не го направите това ще доведе до повреда на механизма, коронката и ремонтоара.

Компоненти на механичен часовник:

Коронка (Crown)
Колелото отстрани на часовника, което се използва, за да се свери или навие.

Главна пружина (Mainspring)
Източникът на захранване на механизма. Кинетичната енергия от навиване на короната се прехвърля на главната пружина, която съхранява енергията, като се затяга все повече и повече.

Gear Train
Прехвърля енергийния заряд от Главната пружина към Ескейпмънт-а посредством група от малки зъбни колела.

Ескейпмънт (Escapement)
По-голямо зъбно колело, което играе ролята на спирачка, като поема енергията пренесена от Главната пружина чрез Gear Train и я разпределя на равни, постоянни пулсации (секунди).

Балансово колело (Balance Wheel)
Сърцето на часовника. Получава енергия от Ескейпмънт-а за да работи. Балансовото колело пулсира или трепти в кръгови движения, между пет и десет пъти в секунда. Часовникар може да настрои Балансовото колело да се движи по-бързо или по-бавно, което ще забърза или забави работата на часовника.

Dial Train
Друга група колела, които пренасят регулираната, еднакво отмерена и разпределена енергия от Балансовото колело до стрелките на часовника, карайки ги да се движат.

Камъни (Jewels)
Синтетични рубини, които са поставени на точките с високо триене; например в центъра на колело, което е в непрекъснато движение. Използват се като лагери за намаляване на триенето на метал в метал и износването. Те подобряват ефективността и точността на механизма. Използват се рубини, защото добре абсорбират топлината и са изключително твърди.

Как работи механичния механизъм:
1. Въртейки коронката навивате Главната пружина и тя складира енергия.
2. Серия от зъбни колела (gear train) доставя енергията до Ескейпмънт-а.
3. Ескейпмънт-а разпределя енергията на равни, постоянни пулсации.
4. Балансовото колело използва тази вече регулирана енергия за да пулсира в постоянен ритъм.
5. С всеки определен брой пулсации друга група колела (dial train) доставя енергията до стрелките на часовника.
6. Стрелките напредват.

Автоматичен часовников механизъм
Автоматичен или самонавиващ се механизъм е механичен механизъм представен за първи път в първите десетилетия на 20-ти век. Той се самонавива, докато се носи на китката, елиминирайки необходимостта от ежедневно навиване на ръка. Въпреки това, ако не се носи известно време, часовникът ще спре и изисква ръчно навиване. Това не включва пътите, когато сваляте часовника преди лягане.

Компоненти на автоматичния часовников механизъм:

Коронка (Crown)
Колелото отстрани на часовника, което се използва, за да се свери. Може да се ползва и за навиване.

Главна пружина (Mainspring)
Източникът на захранване на механизма. Кинетичната енергия от навиване на короната се прехвърля на главната пружина, която съхранява енергията, като се затяга все повече и повече.

Gear Train
Прехвърля енергийния заряд от Главната пружина към Ескейпмънт-а посредством група от малки зъбни колела.

Ескейпмънт (Escapement)
По-голямо зъбно колело, което играе ролята на спирачка, като поема енергията пренесена от Главната пружина чрез Gear Train и я разпределя на равни, постоянни пулсации (секунди).

Балансово колело (Balance Wheel)
Сърцето на часовника. Получава енергия от Ескейпмънт-а за да работи. Балансовото колело пулсира или трепти в кръгови движения, между пет и десет пъти в секунда. Часовникар може да настрои Балансовото колело да се движи по-бързо или по-бавно, което ще забърза или забави работата на часовника.

Dial Train
Друга група колела, които пренасят регулираната, еднакво отмерена и разпределена енергия от Балансовото колело до стрелките на часовника, карайки ги да се движат.

Камъни (Jewels)
Синтетични рубини, които са поставени на точките с високо триене; например в центъра на колело, което е в непрекъснато движение. Използват се като лагери за намаляване на триенето на метал в метал и износването. Те подобряват ефективността и точността на механизма. Използват се рубини, защото добре абсорбират топлината и са изключително твърди.

Ротор (Rotor)
Метална тежест с форма на полукръг, прикрепена към механизма, така че да може да се люлее свободно на 360 градуса, докато си движите ръката. Роторът е свързан чрез серия от колела с Главната пружина, и когато се люлее, той я навива, осигурявайки енергията за часовника. Роторът е снабден със съединител, който ще го освободи от навиване, когато Главната пружина е напълно навита.

Как работи автоматичния часовников механизъм:
1. Движението на ръката залюлява Ротора, който навива Главната пружина. Можете да навиете пружината и с въртене на коронката (както при механичния часовник).
2. Серия от колела (gear train) пренася енергията до Ескейпмънт-а.
3. Ескейпмънт-а разпределя енергията на равни, постоянни пулсации.
4. Балансовото колело използва тази вече регулирана енергия за да пулсира в постоянен ритъм.
5. С всеки определен брой пулсации друга група колела (dial train) доставя енергията до стрелките на часовника.
6. Стрелките напредват
6. The hands advance.

Кварцов часовников механизъм

Кварцовия механизъм използва батерия, като източник на енергия и няма нужда от навиване, както при механичните часовници. Той е най-точния вид механизъм от всички механизми произвеждани в момента.

Компоненти на кварцов часовников механизъм:

Батерия
Батерията е източника на енергия. Обикновено батерията за кварцови часовници издържа от 12 до 24 месеца, преди нуждата да бъде подменена с нова. Важно е смените батерията колкото се може по-скоро, след като е изхабена, защото има вероятност от неработеща батерия да изтича киселина, която ще повреди механизма.

Интегрална схема
Тя пренася електрическия заряд между различните части на кварцовия механизъм.

Кварцов кристал
Играе същата роля, както балансовото колело при механични часовници. Интегралната схема прилага електроенергия от батерията върху кварцовия кристал в постоянен поток. Кварца вибрира, когато електроенергията се прилага към него, а също и генерира напрежение, когато вибрира.

Стъпков мотор
Трансформира електрическата енергия в механична сила.

Dial Train
Функционира точно като същата група колела при механични механизми. (Пренасят регулираната енергия от Кварцовия кристал до стрелките на часовника, карайки ги да се движат.)

Как работи кварцовия механизъм:
1. Електроенергията се пренася от батерията до кварцов кристал чрез интегрална схема.
2. Енергията кара кристала да вибрира със скорост 32,768 вибрации в секунда.
3. Електрическите импулси се препращат от интегралната схема към стъпковия мотор.
4. Стъпковият мотор изпраща всяка от 32,768-те електрически пулсации към dial train.
5. Dial train задвижва стрелките на часовника.

Swiss Boutique · Сердика

Сердика Център София, ет.1
София 1505, бул. Ситняково 48
тел: +359885812351

Работно време
10.00 - 22.00

Swiss Boutique · Парадайс

Парадайс Център София, ет.1
София 1407, бул. Черни Връх 100,
+359885812461

Работно време
10.00 - 22.00

Swiss Boutique · Офис

София 1408, ул. Балша, бл. 6
office@teo-watches.com
+359885812408

Работно време
10.00 - 18.00